Моторна олива виконує у двигуні дуже важливу роль. Вона забезпечує змащення всіх деталей двигуна, які знаходяться в русі. Моторна олива утворює на їх поверхні тонку захисну плівку. Вона зменшує тертя між окремими деталями (запобігає так званому сухому тертю). А це означає, що при застосуванні відповідної оливи істотно зменшується знос цих деталей. Відповідно, більше енергії передається на колеса, а менше втрачається в самому двигуні – тобто підвищується його ККД. Крім того, вона охолоджує двигун (відводить зайве тепло від камери згоряння), відповідає за герметичність, а також захищає вузли та агрегати двигуна від корозії, та й просто від бруду й інших шкідливих відкладень.
Різні моторні оливи можна купити в магазині Планета Залізяка, який розташований в Новограді-Волинському по вулиці Житомирській, 104. Можна замовити моторну оливу на сайті магазина ZARIA.UA, а також відвідати магазин особисто і вибрати ту оливу, яка Вам необхідна. А якщо Вам буде непросто зробити вибір, то продавці-консультанти завжди Вам підкажуть найкращий варіант саме для Ваших умов.
Необхідний мінімум, який потрібно знати про склад моторної оливи, полягає в тому, що будь-яка з них містить в собі масляну основу, до якої додані різні спеціальні присадки. Саме від присадок залежить стійкість масляної плівки, про яку йшла мова вище. Крім того, є присадки, що відповідають безпосередньо за в'язкість оливи. Є також присадки миючі, за допомогою яких очищаються різні деталі двигуна. Існують також присадки антикорозійні, антифрикційні, протизносні та цілий ряд інших.
Потрібно відзначити, що якщо раніше існували поняття «зимової» і «літньої» моторної оливи, то сьогодні вони згадуються доволі рідко. Річ у тім, що більшість моторних олив, представлених на ринку, є всесезонними. Раніше на зиму заливалася менш в'язка «зимова» олива – для того, щоби двигун було легше запустити в мороз. А більш густа, «літня» олива застосовувалася для теплої пори, коли був потрібен підвищений захист двигуна від особливо високих температур.
Також зараз багато виробників моторних олив заявляють про свій продукт як про універсальний. Тобто це означає, що вони з однаковим успіхом можуть застосовуватися як в бензинових, так і в дизельних двигунах.
Але найважливіше значення має все ж масляна основа. За цим параметром все моторні оливи діляться на мінеральні, напівсинтетичні і синтетичні. Мінеральна олива виготовляється безпосередньо з нафти. Тому її в якомусь сенсі можна назвати натуральною. Вона легше у виробництві і, відповідно, має порівняно невисоку ціну. Але при цьому істотними мінусами цієї оливи є висока в'язкість в умовах низьких температур, високий ступень угоряння та окислення при роботі двигуна. Одним словом, ця олива швидше втрачає свої корисні властивості – швидше старіє. Але для мотоблоків вона не застосовується – для них використовуються два інших види: синтетична і напівсинтетична оливи.
У синтетичних моторних олив низька в'язкість. Причому важливо те, що значення в'язкості у такої оливи не залежить від температури навколишнього середовища. Синтетична олива має тривалий термін служби. Вона завжди формує стійку плівку, захищаючи двигун від тертя та інших негативних впливів. Ступінь стійкості цієї плівки не залежить від температури поверхонь прилеглих деталей. Тому вона надійно захистить двигун і під час його запуску, і коли він уже попрацював і досяг робочої температури. Синтетична олива набагато складніша у виготовленні, тому і її ціна вище, ніж у мінеральної.
Напівсинтетична олива отримується в результаті змішування мінеральної та синтетичної основ. Приблизна пропорція: 70% мінеральної оливи та 30% синтетичної. В результаті вона краща за мінеральну оливу, але водночас дешевше, ніж чисто синтетична олива. Але застосовувати її краще тільки в теплу пору року. При низьких температурах напівсинтетична олива починає загусати.
Для того, щоб двигун служив довго, потрібно періодична зміна оливи в ньому. Річ у тому, що з часом в оливі накопичуються різні забруднення, пов'язані з роботою мотора, а також відкладення, осад. Крім того, і самі присадки оливи втрачають свої властивості – спрацьовуються. В кінцевому підсумку все це безпосередньо впливає на стійкість масляної плівки. Періодичної заміни вимагає не тільки сама олива, але і масляний фільтр. Необхідна періодичність заміни оливи, як правило, вказується в інструкції до техніки. Там же вказується і необхідна кількість оливи. Якщо двигун мотоблока новий, то перший раз рекомендується міняти оливу після 5 годин роботи, а далі – після кожних 250 годин роботи (мотогодин).
При покупці мотоблока в його документації виробник часто вказує який тип моторної оливи слід використовувати, а також як її замінювати. Але іноді такої вказівки від виробника немає. Якщо в мотоблок залити невідповідну оливу, то можуть залипнути його поршневі кільця, підшипник і інші деталі. На пакуванні оливи в буквено-цифровому шифрі буквою S позначається, що олива призначена для двигуна внутрішнього згоряння, а буквою C – для дизельного. Якщо олива універсальна, то це позначається двома буквами відразу – S/С.
Для повноцінної роботи редуктора мотоблока використовується трансмісійна олива. Іноді її називають також редукторною. У редукторі олива повинна бути присутньою завжди. Трансмісійна олива відрізняється підвищеною в'язкістю. Трансмісійну і моторну оливи не можна змішувати або замінювати одну одною.